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SaggiID: 0203

The discovery of the frame: or the Halo of the Saints v/s iPad

The theme of the frame has been dealt with extensively (Simmel, Ortega y Gasset, Popper, Marin) both in the concept of definition of a rational and necessary visual field, and in the limitation of a too characterized and preset reality. The round or square frame reflects the Saints’ halo as glowing symbols, in comparison with the more defined criteria of frame-framework-structure, which serves for holding a table or a canvas, as the only possible representation. However, from this field of definition, or built-up part of reality, we go back now to a frame in total expansion which may ignore both horizontality and verticality. This new frame gives the impression to catch everything but may also let everything pass, like trying to scoop up water with a sieve. The present essay starts from the consecration of the halo and leads to the construction of the electronic screen and the tablet: the bright and dark frame which captures the visual world but soon makes it disappear.

Questo articolo è stato pubblicato in AIS/Design Storia e Ricerche, numero 2 ottobre 2013

Manlio Brusatin

Si è laureato in architettura con Carlo Scarpa, allo Iuav di Venezia. Ha insegnato al Dipartimento di Conservazione dei Beni Culturali di Ca’ Foscari e alla Facoltà del Design del Politecnico di Milano, dalla loro fondazione. Presso la Facoltà di Architettura di Alghero ha coordinato l’apertura del corso di laurea in Design per l’anno 2007-8. Ha collaborato a varie Biennali di Venezia delle Arti, dell’Architettura e del Teatro.
Tra i suoi scritti e saggi: “Storia dei colori” (Einaudi, 1983); “Storia delle immagini” (Einaudi, 1989); “Storia delle linee” (Einaudi, 1993).
“Arte della meraviglia” (Einaudi, 1986); “Arte dell’oblio” Einaudi, 2000; “Colore senza nome” (Marsilio, 2006). Il saggio “Arte come design” (Einaudi, 2007) individua il rapporto design/arte contemporanea.

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