MicrostorieID: 0811

Digitalizzare, catalogare, visualizzare le collezioni di artefatti grafici pubblicitari: il caso della sezione Publicité/Design Graphique del Musée des Arts Décoratifs di Parigi

The scarcity, dispersion, and inaccessibility of visual artifacts used in 20th-century advertising campaigns, and their recent digitisation have led to new debates. More specifically, the debate concerns the extent to which new uses of digital reproductions of ancient visual artefacts preserved in museums, libraries and archives have contributed to re-invigorate the archives and the collections of posters, prints and other advertising devices. The purpose of my paper is to provide new elements to answer this question, by focusing on a specific case study: the processes of digitisation of the collection “Publicité/Design graphique” at the Musée des Arts Décoratifs (part of Les Arts Décoratifs) in Paris.


This article is only available in Italian.

Digitalizzare, catalogare, visualizzare le collezioni di artefatti grafici pubblicitari: il caso della sezione Publicité/Design Graphique del Musée des Arts Décoratifs di Parigi

Questo articolo è stato pubblicato in AIS/Design Storia e Ricerche, numero 8 ottobre 2016

Simona De Iulio

Simona De Iulio is a Full Professor of Information and Communication Sciences at the University of Lille / Human and Social Sciences (Laboratory GERIICO EA 4073). Her research interests focus on the relations between advertising and society. She is the author of Étudier la publicité (Grenoble, Presses Universitaires de Grenoble, 2016).

Fabiola Leone

Fabiola Leone è dottoranda di ricerca in Scienze dell’informazione e della comunicazione in co-tutela presso l’Università di Lille /Scienze Umane e Sociali (Laboratorio GERIICO EA 4073) e lo IUAV di Venezia. La sua tesi verte sulla digitalizzazione delle collezioni di manifesti pubblicitari e sull’analisi del fondo della sezione Publicité/Design Graphique del Musée des Arts Décoratifs di Parigi et della collezione Salce (Polo Museale del Veneto).

Comments are closed.